Jarní cena Brna 2020: report od Tomáše Gescheidta 9.6.2020

Jarní cena Brna 2020: report od Tomáše Gescheidta
Jarní cena Brna se měla konat již 10. – 12. dubna 2020, ale následkem koronavirové pandemie musela být odvolána. Náhradní termín byl stanoven na 5. – 7. června 2020, Jarní cena Brna 2020 se jela s téměř dvouměsíčním zpožděním. Závody měly kvalitní úroveň a zúčastnili se jich piloti z České republiky a Slovenska, z Německa, z Rakouska, z Itálie, z Irska a z Maďarska.

Startovala třída Klasik o objemu do 175, 250, 350, 500 a 750 cm3, do 125 a 250 cm3 Sport Production, 125GP a Moto3, Supermono a 400SSP, do 600 cm3, společný závod kategorií Twin a STOCK 300 a závěrečný závod nad 600 cm3. Závody „do“ a „nad“ 600 byly v sobotním a nedělním programu nejhodnotnějšími závody. „Díky uvolnění opatření proti koronaviru se Jarní cena mohla odjet, i když bez diváků“ uvedla předsedkyně představenstva Autodromu Brno Mgr. Ivana Ulmanová. 

Na rozdíl od posledních dvou ročníků Jarní ceny Brna se nekonal závod sajdkárů. Ve všech kategoriích se konaly 2 závody, první v sobotu a druhý (o trochu delší) v neděli.

Kategorie Klasik

Sobotní závod se jel na 6 kol, v neděli na 8 kol.

Slovenský pilot Dalibor Žiška (*12. února 1961) zvítězil v obou závodech kategorie Klasik 250 ccm, i když v prvním závodě měl problém s přední pneumatikou. Žiška má motocykl Yamaha z roku 1976, byl to první „cantilever“ a pochází od slovenských jezdců Henricha Kurthu, který zahynul na Sachsenringu v roce 1981, a Imricha Majoroše. 

Šárka Schmidtová (*10. srpna 1965) startovala v minulosti na Jawě 250 od Petra Baláže z ročníku 1967, letos si koupila Yamahu 350 od Vítězslava Hatana. Startuje v týmu Bratrstvo Ručky, v závodě Klasik 350 ccm obsadila dvě druhá místa za Jaromírem Tázlerem (Yamaha TZ). V sobotním závodě Schmidtová na chvíli vyjela z trati, v neděli vedla až do posledního kola a pak ji Tázler předjel a vyhrál o 3,488 sekund. Třetí byl v neděli Schmidtové manžel David na stroji Yamaha. Nejlepší Hondu 350 z roku 1970 řídil Roman Procházka (NASA Racing Team), který obsadil v sobotu pátou a v neděli čtvrtou pozici. 

V obou závodech Klasik do 175 ccm zvítězil německý pilot Chris Meyer na stroji Morbidelli ročník 1978. V sobotním závodě Klasik do 500 ccm vyhrál Libor Dokulil na stroji Suzuki TR500 ročník 1968, v neděli byl nejrychlejší Kamil Brükner na Hondě z roku 1971. V sobotním závodě Klasiků do 750 ccm vyhrál Karel Matuš starší na stroji Suzuki ročník 1976 o pouhých 0,905 tisícin sekundy před Aloisem Petrovským (rovněž Suzuki z roku 1978), v nedělním závodě si oba pořadí vyměnili, časový rozdíl však byl větší – 4,532 sekundy.

Nejrychlejší kolo zajel v sobotu (2:39,849 sekundy) a v neděli (2:38,776 sekundy) Jiří Nechanický na stroji Kawasaki z roku 1990, bohužel však nebyl klasifikován.

Kategorie 125SP, 125GP, 250SP a Moto3

Sobotní závod se jel na 6 kol, v neděli na 11 kol.

Jarní ceny Brna 2020 se zúčastnili dva piloti kategorie Moto3 Jonáš Kocourek a Jakub Gurecký, kteří byli vybráni pro Northern Talent Cup určený pro 12 až 17 leté piloty. Jonáš Kocourek (*11. srpna 2006) je stejně jako Gurecký členem týmu Brno Circuit JRT a je mimo jiné mistrem Evropy MINI GP v roce 2017 a čtvrtý v ADAC Junior Cup v roce 2019, Gurecký (*8. října 2005) se umístil v mistrovství Evropy MINI GP druhý v roce 2018. Northern Talent Cup se pojede na motocyklech KTM, úvodní testy v německém Oscherslebenu však byly stornovány a oba piloti na Jarní ceně Brna 2020 startovali na starších strojích Honda NSF 250R. Cílem Kocourka a Gureckého je v budoucnosti startovat v Red Bull Rookies Cupu.

Oba společně startovali s kategorií 250SP 30 sekund za stopětadvacítkami, postupně je však dojížděli a v pátém ze 6 kol v sobotu již byli na čele. „Problém jsme měli hlavně s předjížděním soupeřů,“ prohlásil Jonáš Kocourek, který v prvním závodě zvítězil o 0,015 sekundy. „Já jsem spokojen s nejrychlejším kolem,“ prohlásil po zajímavém závodě Gurecký, který si z pilotů MotoGP oblíbil Francouze Fabia Quartarara a příležitostně hraje na kytaru. Třetí skončil v kategorii Moto3 Michal Prokeš (*16. ledna 2008) rovněž z týmu Brno Circuit JRT. S motocyklem Moriwaki MD 250 tento pilot Northern Talent Cup nepojede a v pátek zápasil s technickými problémy.

Nedělní závod byl v sedmém kole přerušen červenou vlajkou, protože s číslem 28 havaroval František Pekárek na stroji Aprilia 125 SP a na Automotodrom musel přiletět vrtulník. Po restartu byl závod naplánován na 4 kola. Dobře odstartoval Jakub Gurecký, který závod vyhrál před německým pilotem Chrisem Meyerem na Hondě 125 RS (vyhrál závod 125 GP) a Jonášem Kocourkem, rozdíl mezi nimi byl pouhých 0,309 sekund. „Chtěl jsem Gureckého předjet v poslední zatáčce, to se mi ale nepodařilo,“ prohlásil Jonáš Kocourek. Třetí byl v kategorii Moto3 opět Michal Prokeš.

Sobotní závod 125SP vyhrál Lukáš Fikker na stroji Aprilia, v neděli po sečtení časů byl nejúspěšnější Marek Zima na Cagivě Mito. Sobotní závod 250SP vyhrál Lukáš Walter na Suzuki RGV250SP, v neděli byl nejlepší Petr Křen na Yamaze TZR250. Mezi motocykly 125 GP byl v sobotu nejlepší Patrik Kolář na Hondě RS 125, v neděli vyhrál německý pilot Chris Meyer rovněž na Hondě RS 125.

Nejrychlejší kolo zajel v sobotu časem 2:24,009 sekundy a v neděli časem 2:23,517 sekundy Jakub Gurecký. 

Kategorie Supermono a 400SSP 

Sobotní závod se jel na 6 kol, v neděli se jelo 11 kol.

Petr Najman (*23. května 1996) závodí se strojem JP Honda 450 v kategorii SuperMono, považuje se za specialistu na přírodní okruhy a na Jarní ceně Brna 2020 vyhrál oba závody. Irský pilot Shaun Anderson (*7. srpna 1984) jede také v kategorii SuperMono na stroji Kramer Evo2 ročníku 2016. Je to „Evolution Bike“ s novým rámem, brzdou a nádrží. Anderson v neděli upadl, v závodě však pokračoval a skončil dvakrát druhý za Petrem Najmanem, s ohledem na Andersonovu havárii však byl jeho odstup 34,962 sekund (v sobotu dojel o 3,393 sekundy za Najmanem). Oba závody 400SPP vyhrál Dan Vysloužil na Hondě.

Nejrychlejší kolo zajel v sobotu časem 2:18,258 sekundy a v neděli časem 2:18,241 sekundy Petr Najman.

Kategorie do 600 cm3

Závod v sobotu se jel na 7 kol, v neděli na 12 kol. 

Igor Kaláb startuje se strojem Triumph Daytona 675 z roku 2014 již léta a chtěl by jet (pokud se vůbec něco pojede) seriál Alpe Adria. Kalábův otec Václav starty svého syna podporuje jako manažer, dříve jako mechanik pro jeho syna pracoval Zdeněk Havlík z Prahy. Přede dvěma léty Kalábovi na Slovakiaringu vykradli auto a od té doby má sériový silniční motor. V prvním závodě se Kaláb zdržel na startu a do čela se dostal až ve čtvrtém kole. Vyhovovalo mu, že přestalo foukat a závod vyhrál. Ve druhém nedělním závodě Kaláb vedl, ale ve třetím kole se Jiřímu Mrkývkovi v první zatáčce Františka Šťastného rozpadl motor a byla vyvěšena červená vlajka. Po restartu už Kaláb nedal nikomu žádnou šanci a také ve druhém závodě zvítězil.
Michal Chalupa (*11. března 1983) jede se strojem Yamaha R6 z roku 2013. Na Kalába má „pifku“ a skončí v obou závodech druhý, v neděli byl odstup od Kalába mnohem větší nežli v sobotu (11,175 proti 2,631 sekundy). Jiří Mrkývka (*21. února 2000) se zúčastnil tréninku na Red Bull Ringu, jezdí s Yamahou R6 Super Stock, ročník 2019 po repasi motoru. Pojede seriál Alpe Adria a na divokou kartu v mistrovství světa superbiků. V prvním závodě 3 kola vedl, jeho motorka je ovšem „superstock“, Mrkývka proto nestačil tempu Kalába a Chalupy a obsadil třetí místo. Ve druhém závodě v neděli se mu ve čtvrtém kole rozpadl motor a byla vyvěšena červená vlajka. Mrkývka zvládl rozpad agregátu skutečně mistrně.

Italský pilot Pierre Coppa (*11. prosince 1987) pilotuje stroj Triumph Daytona 675r, přitom v minulosti závodil na Hondě CBR 600RR. Coppův motocykl Triumph pochází z roku 2014 a Ital měl společný stan s Igorem Kalábem, v obou závodech obsadil čtvrtá místa. Petr Najman se strojem Triumph Daytona 675r byl v sobotu pátý a v neděli třetí, když se mu ve čtvrtém kole „zavřela“ řídítka a předjel jej Michal Chalupa. V sobotu a v neděli startoval Petr Najman ve dvou po sobě jdoucích závodech a byl z toho dosti vyčerpán. FIlip Řeháček (*10. června 2002) závodí s týmem Laglisse Academy v juniorském mistrovství světa CEV Repsol v kategorii Moto3. Stroj Husqvarna je odvozený od motocyklu KTM, CEV Repsol se pojede, i když to zatím španělská vláda nepotvrdila. Řeháček hrál hokej za Techniku Brno a oblíbil si startovní číslo 33, které nosil hokejový brankář a mistr světa z roku 2010 Jakub Štěpánek. Na Jarní ceně Brna 2020 startoval Řeháček s Yamahou R6 Supersport, jeho osobním trenérem a „rider coachem“ je závodník Ondřej Ježek. Řeháček obsadil 9. a 6. místo. V novém týmu New2 Projekt startoval Patrik Carda a vyjel si 11. resp. 10. pozici. 

Nejrychlejší kolo zajel v sobotu časem 2:08,978 sekundy a v neděli časem 2:08,615 sekundy Igor Kaláb.

Kategorie Twin a STOCK 300

Závod v sobotu se jel na 6 kol, v neděli na 11 kol.

Oliver König startuje v kategorii Stock300 na motocyklu KTM RC390. König jel v obou závodech společně s motocykly kategorie TWIN, které jsou na rovinkách rychlejší, ale v zatáčkách motocykly Stock300 brzdí. König chce startovat v soutěži WorldSSP300 při mistrovství světa „supebiků“ a na Jarní ceně Brna 2020 zvítězil v sobotu i v neděli. Druhá místa v sobotu i v neděli vybojoval Petr Procházka na Yamaze R3, v prvním závodě byl jeho odstup od Königa 0,358 sekundy, v neděli po restartu pouhých 266 tisícin sekundy. Třetí byl David Kubáň (*13. března 2002), který chce startovat v německém mistrovství IDM Supersport 300 a v Alpe Adrii. Startuje na stroji KTM 390R z roku 2019. 

Alexandra Pelikánová chce startovat v ženském mistrovství v rámci italského šampionátu CIV. Na Jarní ceně Brna 2020 startovala na Yamaze R3 v kategorii Stock300, na níž se jí sedí lépe nežli na stroji Kawasaki. Pelikánová obsadila sedmé a šesté místo. V kategorii TWIN vyhrál sobotní závod Jan Markalous na motocyklu Kawasaki, v neděli byl nejúspěšnější Lukáš Fikker na stroji Suzuki sv650. Nedělní závod musel být po sedmém kole přerušen, protože na brněnský Automotodrom začaly padat kroupy.

Nejrychlejší kolo zajel v sobotu časem 2:21,004 sekundy a v neděli časem 2:20,446 sekundy Petr Svoboda.

Kategorie nad 600 cm3

Sobotní závod byl vypsán na 7 kol, v neděli se jelo 12 kol.

Karel Hanika (*14. dubna 1996) se stal dvojnásobným mistrem ČR a přeborníkem Alpe Adria. Proslul vítězstvím v Red Bull Rookies Cupu 2013 a v letech 2014-5 byl členem týmu Red Bull KTM pana Aki Aja v kategorii Moto3, svoji velikou šanci však nevyužil. V posledních letech jezdil seriál Alpe Adria a nyní se soustředí na vytrvalostní závody. Letos má smlouvu s týmem YART Yamaha a jeho týmovými kolegy budou Ital Nicolo Canepa a Němec Marvin Fritz. V souvislosti s koronavirovou pandemií je závod FIM EWC v Le Mans plánován na polovinu srpna. Hanika tři měsíce neseděl na motorce a účast na Jarní ceně Brna chápe jako trénink, pro který použil čtyři roky starý stroj Yamaha R1. Hanika s pneumatikami Bridgestone byl nejrychlejší v 1. i 2. tréninku a vyhrál první závod. Hanika: „V sobotu ráno jsme neměli „grip“, provedli jsme úpravy a chování motocyklu se výrazně zlepšilo“. V neděli startovala třída nad 600 na vodě a Hanika měl problémy s elektronikou, přesto vyhrál o 4,957 sekundy před Fillou. 

Michal Filla (*11. října 1981) startuje na Jarní ceně Brna 2020 s vypůjčenou motorkou BMW S1000rr 2020 a chtěl by poděkovat jejímu majiteli. Je to motocykl z roku 2019 a Filla chce startovat v seriálu Alpe Adria a v polském šampionátu. Na Jarní ceně Brna 2020 opouští své oblíbené startovní číslo 55 a startuje s číslem 116, k číslu 55 se po Jarní ceně Brna 2020 opět vrátí. V sobotním závodě také neměl dostatek „gripu“ a nepomohla ani trojité nastavení motocyklu. V obou závodech obsadil druhá místa, v prvním proti Hanikovi s rozdílem 7,508 sekundy, ve druhém jen o 4,957 sekundy a to Fillu příjemně naladilo. Marek Červený závodí s motocyklem BMW S1000RR z roku 2017 s úpravou motoru a rámu. Mezinárodní seriáI IRRC je zrušen, Červený pojede mimo jiné Hořice a Frohburg. V sobotním závodě skončí sedmý, v neděli je s rozdílem 38,762 sekund za Karlem Hanikou třetí a je mnohem spokojenější nežli v sobotu.

Michal Prášek v minulosti spoléhal v roli mechanika na svého otce Josefa, který startuje v závodech Klasik na Hondě CB 750 a obsadil dvě pátá místa v kategorii Klasik 750 ccm. Michal se do role mechanika musel pustit sám, startuje na motocyklu BMW S1000RR z roku 2019 a obsadí páté resp. čtvrté místo. Karel Pešek startuje s motocyklem Kawasaki z roku 2018 a ten je náročný na nastavení, Karel Pešek obsadil 6. a 5. místo. Aleš Nechvátal (*5. listopadu 1981) startuje s motocyklem Yamaha R1 z roku 2015 a chtěl se umístit v první desítce a to se mu vyplnilo, protože skončil osmý a devátý. Jiří Brož (*18.02.1980) startuje s motocyklem Ducati Panigale V4R z roku 2019, s nímž jezdil MS Superbiků italský pilot Michael Ruben Rinaldi. Se sobotním závodem nebyl spokojen a obsadil deváté místo, v neděli kvůli dešti nestartuje. Miloš Čihák (*22. dubna 1979) startuje s motocyklem BMW S1000RR z roku 2016, se kterým startoval Ital Ayrton Badovini v MS Superbiků, obsadí 10. místo a v neděli kvůli dešti nestartuje. Tomáš Šubrt (*21. května 1997) letos přestoupil do kategorie nad 600 a jezdí na Yamaze R1 2020, proti Yamaze R6 je to jiné svezení, v prvním sobotním závodě skončí 13. a ve druhém závodě kvůli dešti nestartuje.

Nejrychlejší kolo zajeli v sobotu časem 2:03,681 sekundy a v neděli v dešti časem 2:13:544 sekundy Karel Hanika.

Spokojenost s průběhem závodu vyslovil předseda divize Přírodních okruhů CAMS a ředitel Jarní ceny Brna 2020 Petr Civín. „Jsem spokojen, protože počasí bylo až na nedělní déšť v závěru závodu příjemné. Bohužel jsme museli v neděli závodníkům ukázat červené vlajky. Podle mého názoru to byla s ohledem na kvalitní účast nejlepší Jarní cena Brna za dobu, kdy ji pořádáme,“ prohlásil Petr Civín.

Text a foto: Tomáš Gescheidt

Prohlédněte si fotogalerii ZDE


14.3.2024

Jarní cena Brna 2024 - propozice

Byly zveřejněny propozice k letošní Jarní ceně Brna 2024, která se na Masarykově okruhu uskuteční 19. – 21. dubna. Propozice naleznete...

číst více


11.3.2024

ENDURO - REGISTRACE ES ZNOJMO SPUŠTĚNY

REGISTRACE ES ZNOJMO SPUŠTĚNY První letošní ES ve Znojmě už klepe na dveře další sezóny Endura...

číst více


15.2.2024

KALENDÁŘ PŘÍRODNÍCH OKRUHŮ CAMS 2024

CAMS – KALENDÁŘ ZÁVODŮ PŘÍRODNÍ OKRUHY 2024 Testování Slovakia Ring                       11.04.2024 Jarní cena...

číst více


14.2.2024

KALENDÁŘ DIVIZE ENDURA CAMS 2024

Kalendář ke stažení...

číst více




22.11.2023

LICENCE 2024

Od 1.12. 2023 bude možné vyřízení jezdecké licence pro následující rok. Teamové licence je možné vyřizovat již nyní. Podmínky ani ceny za licence se nemění. Žádost o...

číst více


21.11.2023

NOMINAČNÍ LISTINY PRO ROK 2024

Nominace na rok 2024 byly právě spuštěny na webu crosscountry.cz Nárok na vaše číslo z roku 2023 zanikne 31.12.2023 Je tedy nutné, pokud chcete své číslo i nadále používat,...

číst více


20.11.2023

SLAVNOSTNÍ VYHLÁŠENÍ 2023 ENDURO - POZVÁNKA

  Blíží se definitivní konec další sezóny DE CAMS a s tím je spojen i poslední večírek, na kterém oceníme nejúspěšnější jezdce v obou disciplínách DE CAMS. V...

číst více


13.11.2023

Slavnostní vyhlášení sezóny přírodních okruhů CAMS 2023

Slavnostní vyhlášení sezóny CAMS - Mistrovství České republiky Tourist trophy 2023   Odkaz na fotogalerii najdete...

číst více


6.11.2023

Slavnostní vyhlášení sezóny 2023 MČR a přebor ČR na přírodních okruzích

Slavnostní vyhlášení sezóny 2023 seriálu Mistrovství ČR a Přebor ČR na přírodních okruzích se uskuteční 11. listopadu 2023 v 15 hodin v tiskovém středisku Automotodromu...

číst více


20.10.2023

ENDURO MASARYKŮV OKRUH - LOSOVÁNÍ O FINANČNÍ PRÉMII

ENDURO MASARYKŮV OKRUH - LOSOVÁNÍ O FINANČNÍ PRÉMII Nenechte si ujít příležitost a zjistěte více informací...

číst více


5.10.2023

Pozor! Změna termínu a místa konání posledního ES i vyhlášení sezony DE CAMS

Náhradní termín 4. - 5.11.2023 – Automotodrom Brno - Masarykův okruh Po fyzické obhlídce lokality a konzultaci s odpovědným osobami si dovolujeme informovat, že seriál DE CAMS...

číst více


4.10.2023

Velká cena Bohumila Staši 2023 - reportáž Tomáše Gescheidta

Velká cena Bohumila Staši se konala v termínu 29. září až 1. října 2023 za velmi příznivého a téměř letního počasí, pouze v sobotu ráno se nad Masarykovým okruhem přehnala...

číst více


19.9.2023

Velká Cena Bohumila Staši 2023

29. září – 1. října 2023 Mistrovství a Přebor ČR přírodních okruhů...

číst více


4.9.2023

LIBEREC 2023

MISTROVSTVÍ ČR CROSS COUNTRY OPEN...

číst více